A 70 éves Jim Jarmusch és a műfaji film
Jarmusch számára a zsáner fontos eszköz a művész helyének meghatározásában, hol a westernt, hol a bérgyilkos-sztorit, hol a vámpÃrfilmet lényegÃti át művészetfilozófiai merengéssé.
Jim Jarmusch is a rögeszmés alkotók sorába tartozik: ugyanaz a pár toposz vonul végig munkásságán a legkülönfélébb variációkban. Mintha csak egy mozgóképes kaleidoszkópot forgatna elsÅ filmje óta a szemünk elÅtt, olykor elidÅzve egy-egy szebb kompozÃciónál. Ãs ennek csak látszólag mond ellent, hogy az 1995-ös Halott embert sokan törésvonalnak, és nagy műfaji fordulatnak tekintik az életműben.
Tény, hogy ettÅl kezdve Jarmusch jócskán elmozdult a zsánerfilmek felé, és azóta is nagy élvezettel játszik a western, a gengszterfilm, a krimi, a vámpÃrfilm vagy épp a romantikus vÃgjáték kliséivel. A cezúra azonban látszólagos, hiszen ez a változás sokkal inkább a felszÃnt, mintsem a lényeget érintette nála.
Comments are closed.