Az utolsó film-Cesar!
Francis Ford Coppola a Megalopolisszal elköszön a nagyérdeműtÅl. A búcsú témáját megindÃtóan hozza testközelbe a szomorú konkrétum: feleségének és egyben alkotótársának a film cannes-i premierje elÅtt néhány héttel bekövetkezett halála, akinek ajánlja is a filmet. Coppola számára alkalmas pillanat a számvetésre és a lezárásra. Vajon mi, a nézÅk, mennyit veszÃtettünk volna, ha a pillanat az életmű egy korábbi pontján jön el?
Nem mindenki olyan szerencsés, mint Luis Buñuel, aki elsÅ filmjének, Az andalúziai kutya elsÅ, a kinyÃló szemet mutató képkockájával és utolsó filmjének, A vágy titokzatos tárgya szem alakú szakadásbevarrását rögzÃtÅ utolsó képkockájával tökéletes keretet ad legendás életművének. De az alkotó szándéka nem mindig esik egybe az égiek akaratával. Francis Ford Coppola esetében errÅl van szó.
A döcögÅsen, olcsó horrorokkal és tucatvÃgjátékkal induló Coppola â a francia újhullám hatásának köszönhetÅen â a Te már nagy kisfiú vagy cÃmű filmmel találja meg saját hangját. Hamarosan egyedülálló mesterművek, és dÃjak formájában is â öt Oscar-dÃj, két Arany Pálma â többször kicsúcsosodik. A legkülönfélébb âminden idÅk legjobb filmjeiâ listák élén rögtön kettÅ-három, nem ritkán négy Coppola-remekművet is találunk â A keresztapa I-II., Apokalipszis most, Magánbeszélgetés. Az egyedülálló magasságok után a pálya utolsó szakasza lefelé lejt. Az 1992-es Drakula volt az utolsó igazán jól sikerült Coppola-film. Azóta tart az újabb útkeresés idÅszaka. Coppola nem egy feladós tÃpus. Azóta érdekes kÃsérletezéseknek (Koravén ifjúság) és nagy melléfogásoknak (Mostantól napkeltéig) egyaránt tanúi lehettünk. De az egykori aranybetűs nagy Coppola-korszak már nem tért vissza. Biztos, hogy a Megalopolis tökéletesen beilleszthetÅ a kÃsérletezés idÅszakának darabjai közé. Kérdés, hogy a ragyogó ékköveket is tartalmazó egész életmű méltó megkoronázása-e.
Comments are closed.