Emeric Pressburger és a forgatókönyvÃrás dicsÅsége
Â
Pressburger Imre (1902-1988) angol forgatókönyvÃróként lett halhatatlan. Michael Powellel közös, látványban és elbeszélésben egyaránt szellemes és merész filmjeiket a közönség éppúgy nagyra becsülte, mint a kortárs kritika.
A szeptember 17-ig tartó Budapesti Klasszikus Film Maraton keretében a Pressburger-Powell páros több klasszikusát is levetÃtik, ennek apropóján közöljük újra Takács Ferenc portrécikkét, amely eredetileg a Filmvilág 2009 szeptemberi számában jelent meg.
A filmipart â vagy filmművészetet â körülvevÅ dicsfénybÅl alighanem a forgatókönyvÃróra vetül a legkevesebb. Egy-egy hÃres rendezÅ vagy operatÅr nevét még a nagyérdemű is megjegyzi olykor, de forgatókönyvÃrók érdemeit már csupán szakemberek tartják nyilván, ha egyáltalán. HelyzetükrÅl és szerepükrÅl a filmtörténet elrettentÅ példákat Åriz â gondoljunk a két világháború közötti klasszikus hollywoodi korszakra, a stúdiók által felbérelt, bentlakásra és felügyelet alatti heti forgatókönyv-kvóta elÅállÃtására kényszerÃtett Ãrókra, közöttük olyanokra, mint William Faulkner vagy Francis Scott Fitzgerald. (A Coen-fivérek 1991-es Hollywoodi lidércnyomása nyomasztóan hű képet ad e gyakorlatról.) De jobb idÅkben, jobb körülmények között sem jegyzik Åket, s az auteur-korszakban immár szinte a létezésükrÅl is szokás â álszent és önzÅ módon â megfeledkezni.
Ritka az olyan eset, mint az angol Emeric Pressburgeré (aki magyarnak született, mégpedig 1902-ben Miskolcon, és eredetileg Pressburger Imrének hÃvták). Jól ismert és elismert forgatókönyvÃró lett, hÃres és gazdag ember: valóságos sztár, mégpedig egy olyan foglalkozásban, ahol ez igazán kivételesnek számÃt. Az angol film huszadik századi történetének jó húszéves korszakán hagyta rajta művészi kéznyomát, 1939-tÅl â elsÅ sikeres angol filmje, A kém feketében bemutatójának éve â nagyjából 1956-ig, utolsó igazán sikeres filmjéig (A River Plate-i csata).
Comments are closed.