Körkérdés a filmkánonról – 2. rész
A Filmvilág tizenhárom szakembert kérdezett meg a filmszakma különbözÅ területeirÅl a kanonizáció szükségszerűségérÅl és legfontosabb területeirÅl (filmkritika, fesztiválok, filmoktatás), a válaszokból összeállÃtott kivonat a szeptemberi szám Filmkanonizáció blokkjában olvasható: az alábbiakban Gyenge Zsolt (filmkritikus, egyetemi oktató) és Kocsis Ãgnes (forgatókönyvÃró-rendezÅ) teljes válaszai olvashatók az öt kérdésre. (Az elsÅ rész Reisz Gábor és Vincze Teréz válaszaival itt olvasható.)
GYENGE ZSOLT
1/ Szükség van-e újrakanonizálásra minden korban vagy a klasszikusok épp a rendÃthetetlen idÅtállóságuk miatt klasszikusok?
Teljesen mindegy a szükséglet, az újrakanonizálás zajlik, különösen, hogy a hetvenes évek vége óta a filmművészet egyre nagyobb része állandóan hozzáférhetŠújranézésre, Ãgy folyamatosan tesztelhetjük, jól öregedett-e egy mű. A klasszikusok kérdése bonyolultabb, mert ebben a formában ez a körkörös érvelés esete: valami azért klasszikus, mert klasszikusként kanonizálták, és azért kanonizálták akként, mert abban a pillanatban klasszikusnak, vagyis ârendÃthetetlenül idÅtállónakâ Ãtélték meg. Gadamer szerint bármely mű addig klasszikus (normatÃv és nem történeti értelemben), ameddig képes áthidalni a létrejötte és a befogadása között eltelt egyre nagyobb idÅbeli távolságot â amikor valamiért erre már nem képes, már csak rendkÃvül értékes történeti relikvia. Ãgy aztán ebben az értelemben intézményi kanonizáció nem létezhet, hiszen a valóban klasszikus mivolt nem más, mint egy minden befogadáskor a műhöz intézett, érvényességrÅl szóló kérdés.
Comments are closed.