Körkérdés a filmkánonról – 3. rész
A Filmvilág tizenhárom szakembert kérdezett meg a filmszakma különbözÅ területeirÅl a kanonizáció szükségszerűségérÅl és legfontosabb területeirÅl (filmkritika, fesztiválok, filmoktatás), a válaszokból összeállÃtott kivonat a szeptemberi szám Filmkanonizáció blokkjában olvasható: az alábbiakban Barkóczi Janka (filmtörténész, archivátor az NFI FilmarchÃvumában) és Muhi András (producer, az INFORG Stúdió alapÃtó tagja) teljes válaszai olvashatók az öt kérdésre. (Az elsÅ rész Reisz Gábor és Vincze Teréz válaszaival itt olvasható, a második Gyenge Zsolt és Kocsis Ãgnes válaszaival itt olvasható.)
Â
BARKÃCZI JANKA
1/ Szükség van-e újrakanonizálásra minden korban vagy a klasszikusok épp a rendÃthetetlen idÅtállóságuk miatt klasszikusok?
Az újrakanonizálás fontos, mert mi magunk is másképp látunk egy filmet 10-20 év távlatából, és másképp látják a különbözÅ generációk. Nem csak egymást követÅen, de egyszerre, párhuzamosan is többféle kánon működik â akár konfliktusban egymással â, és ezekben az adott pillanatnak megfelelÅen csúszkálhatnak a cÃmek. Csak kevés abszolút idÅtálló alkotás létezik, de ezek saját jogon mindig megmaradnak a kánonban. Az igazán jó művek azok, amelyek évek, évtizedek során sem záródnak be, mindig képesek valamiféle diskurzust indÃtani.
Comments are closed.