Körkérdés a filmkánonról
A Filmvilág tizenhárom szakembert kérdezett meg a filmszakma különbözÅ területeirÅl a kanonizáció szükségszerűségérÅl és legfontosabb területeirÅl (filmkritika, fesztiválok, filmoktatás), a válaszokból összeállÃtott kivonat a szeptemberi szám Filmkanonizáció blokkjában olvasható: az alábbiakban Vincze Teréz (filmkritikus, egyetemi oktató az ELTE Filmtudomány Tanszékén, a Metropolis szerkesztÅje) és Reisz Gábor (forgatókönyvÃró-rendezÅ) teljes válaszai olvashatók az öt kérdésre.
Â
REISZ GÃBOR
1/ Szükség van-e újrakanonizálásra minden korban vagy a klasszikusok épp a rendÃthetetlen idÅtállóságuk miatt klasszikusok?
 Szerintem minden téren van, Ãgy a két emberöltÅnyi filmművészettel sincs ez másképp, talán leginkább oktatási szempontok miatt.Â
2/ Mi a szerepe a filmkritikának a kanonizálásban? Van-e különbség a nyomtatott és a digitális média jelentÅségében ezen a téren?
A filmelemzések és kritikák velejárója a besorolás, összehasonlÃtás. A klasszikusok mint állandó mérföldkövek, irányadók térnek vissza, de ez a fajta gyakorlat a digitális médiában egyáltalán nem megszokott, sÅt igazából ritka. A digitális médiafogyasztási szokásaink gyorsabbak, felületesebbek, ami miatt nem törekszünk az ilyen levezetésre. Â
Comments are closed.