Mint a fine dining: szép, szép, de nem laksz vele jól
Mozikban az Oscar-dÃjas Paolo Sorrentino várva várt, olasz-francia koprodukcióban készült filmje, a Parthenopé – Nápoly szépe, a Sorretinókban járatos nézÅ pedig minden bizonnyal tökéletesen tisztában van azzal, hogy mire számÃthat: meg nem értett, érzékeny humánértelmiségiek és/vagy felsÅ(közép)osztálybeliek olasz virtussal sóhajfilozofálnak az azúrkék sós riviérán. Hullámzó szerkezet, kimerevÃtett pillanatok, amore e morte. Hiszen, ahogy a mellékelt ábra is mutatja (Oscar-dÃj), ez a forma eddig bejött.Â
A nézÅ elvárásaiban ezúttal sem csalódhat. In medias res, Vénusz módjára, a tenger habjaiból elÅbukkan a nagybetűs NÅ, Ãme, Nápoly megszemélyesÃtÅje, megszületett Parthenopé, akit nem mellesleg éppen úgy hÃvnak, mint a görög mitológiában, Akhelóosz folyamisten lányát, a szirént, aki az igézŠénekével megbabonázott hajósokat zátonyra futtatta. Mivel Odüsszeusz az istenek tanácsára befogta a fülét, ezért rá nem hatott a csábÃtó dala, aminek következtében a nimfa öngyilkos lett. Mivel Parthenopé tetemét Nápoly környékén vetette partra a vÃz, ezért a város róla kapta ókori elnevezését. Ahogy a mitológiai alak, úgy a filmbéli nÅ is a vágy titokzatos tárgya Nápoly szimbólumaként. A film foggal-körömmel ragaszkodik ahhoz, hogy tudtunkra adja: ez a nÅ nem akármilyen, Å bizony gyönyörű, benne aztán van valami (különleges)! A Parthenopét játszó szÃnésznÅ (Celeste Dalla Porta) kétségkÃvül rendkÃvül szép, de kérdés, hogy ebbÅl mi következik, és hogy a szépség misztikuma el tud-e vinni cirka két és fél órát? A válasz az, hogy mikor-hogy.Â
Comments are closed.