Robert Altman Amerikája: A rend és a káosz
Â
Február 20-án lenne 100 éves Robert Altman, a M.A.S.H., a Hosszú búcsú, a Nashville és a McCabe és Mrs. Miller rendezÅje. Takács Ferenc alábbi portrécikke a Filmvilág 2005-ös évfolyamában jelent meg elÅször.
Robert Altman filmes pályafutásával, s ennek jótékony melléktermékével, az Altman-legendával elégedett lehet; egy 2002-ben vele készült interjú tanúsága szerint elégedett is:
âNegyven filmet csináltam eddig, s mindegyiket magam választottam. Ez nem jelenti azt, hogy ne próbálták volna elvenni tÅlem Åket, hogy ne zúzták volna össze, ne ültek volna rajtuk, ne tartották volna vissza Åket. De a magam szempontjából nézve csodálatos filmes pálya ez. Csodálatos pálya, mivel azt csinálom, ami az eszembe jut, s képes is vagyok megcsinálni.â
E mellé a negyven film mellé â ha jól számolom â közben újabb kettÅ került: negyvenkét film, pontosabban negyvenkét nagyjátékfilm, melyek sorában az 1968-as Visszaszámlálás (Countdown) volt az elsÅ. A filmkészÃtéssel egyébként ennél jóval korábban kapcsolatba került az 1925-ös születésű Altman. Háborús katonai szolgálat és műszaki egyetemi tanulmányok után összeütött Richard Fleischerrel (A bostoni fojtogató késÅbbi rendezÅjével) egy forgatókönyvet, amit (âa hecc kedvéértâ) beküldtek az RKO-nak Hollywoodba. A stúdió megvette a könyvet, a filmet leforgatták és 1948-ban be is mutatták: A testÅr (The Bodyguard) volt a cÃme. Ez a találkozás ébresztette fel Altman művészi ambÃcióit. ElÅször szépÃrói pályakezdéssel próbálkozott meg New York-ban, majd a Nyugati Parton, mindkét helyen mindhiába. Ãgyhogy visszaköltözött szülÅvárosába, Kansas City-be, s egy ottani iparvállalat alkalmazottjaként ipari oktatófilmek és dokumentumfilmek készÃtésével volt elfoglalva egészen 1957-ig, amikor is a United Artists megvette elsŠönálló munkáját, Alfred Hitchcock pedig felvette sorozata, az Alfred Hitchcock presentsâ¦Â rendezÅjének. Csupán két epizódot készÃthetett el, mivel kirúgták, de ez is elég volt ahhoz, hogy Altmanra felfigyeljenek a televÃzióban. Hamarosan sikeres televÃziós rendezÅ, aki â bár minden Åt alkalmazó TV-társasággal elÅbb-utóbb konfliktusba keveredik filmjei mondandójának és megvalósÃtásának a tárgyában â folyamatosan dolgozhat, s az idÅszak olyan fontos és sikeres TV-sorozatait jegyzi, mint a hÃres Bonanza vagy â késÅbb â a Hosszú, forró nyár indÃtó-epizódja. (Ezeket a sorozatokat annak idején a magyar televÃzió is sugározta.) KésÅbb is vissza-visszatért a televÃziózáshoz, például 1980-as zenés filmjének, a klasszikus képregény (és képregényfigura) nyomán készült Popeye-nek katasztrofális bukása után jó tÃz évig nem készÃtett játékfilmet, szÃnművek televÃziós adaptálásával foglalkozott.
Comments are closed.