Scorsese mozgókép-kalligráfiája
Ãj-Hollywood fenegyerekei közül Scorsese épÃtett legtudatosabban a filmtörténeti hagyományra, a kiürült amerikai zsánereket az újhullám személyességével lelkesÃtette át.
A hetvenes évek elején Årségváltó új-hollywoodi rendezÅk pályájuk hajnalán arra a világraszóló kÃsérletre vállalkoztak, hogy beemeljék az európai művészfilm vÃvmányait az amerikai mozi fÅsodrába, azonban néhány röpke év és néhány bevadult kÃsérlet után letettek errÅl. George Lucas a legszilajabb újhullámos rendezÅket is felülmúlni igyekvÅ, formanyelvi sziporkákkal csurig töltött művel (THX-1138), Francis Ford Coppola a NagyÃtás parafrázisával (Magánbeszélgetés), Steven Spielberg egy rendhagyó paranoiamozival (Párbaj), Brian DePalma több improvizációval (Ãdvözletek; Szia, anya; Dionüszosz) igyekezett kifejezni hódolatát fétisrendezÅi elÅtt, azonban rövidesen valamennyien felhagytak a fÅsodorbeli művészfilm paradoxonjának megteremtését célzó terveikkel.
A legkitartóbbnak Martin Scorsese bizonyult közülük, noha már karrierje kezdetén tisztába jött vele, hogy művészfilmes ambÃcióiból neki is fel kell adnia. Fel is adott, ezzel együtt Å mentett át a legtöbbet Ãj-Hollywoodba a hatvanasâhetvenes évtizedforduló amerikai filmjének forradalmi szellemébÅl. Karakteres, sokszor az experimentalizmussal kacérkodó stÃlusának köszönhetÅen sikerült frissen tartania a hetvenes évek közepétÅl uniformizálódásnak indult és professzionalizmusba pácolódó amerikai moziban azokat az újÃtó energiákat, amelyeknek Hollywood voltaképp a felemelkedését köszönhette.
Comments are closed.