Utazás Hirosigével – Magyar táj filmecsettel
Szaladják âTaikyoâ István kiállÃtása: fotó, film és festmény találkozása.
Szaladják âTaikyoâ István évek óta a zen tanok vonzáskörében él: gyakorolja a meditációt, a magyarországi Onedropzen Közösség vezetÅje (honlapjukat jórészt mesterük, âTaikyoâ fotói illusztrálják). Mindebben nyilván személyes megfontolások rejlenek. Az viszont már a nyilvánosságra tartozik, ahogy a zen szemlélet megjelenik művészi munkásságában. MindenekelÅtt saját rendezésű filmjeiben (Aranymadár, 1999; MadárszabadÃtó, felhÅ, szél, 2006), s olyan általa fényképzett filmben, mint Az élet vendége â Csoma legendárium (SzemzÅ Tibor, 2005). A filmezéssel sajnos felhagyott â a zen összefüggésében igencsak érthetÅ ez a döntése â, ám szerencsére a fotózással nem. Fényképei ugyancsak a zen szellemében készülnek. Erre utal jelen kiállÃtásának cÃme: Utagava Hirosige a 19. század elején alkotó, az európai művészetre is hatást gyakorló japán festÅ, akivel tehát a művész szellemi utazást teszt. Ãtja azonban jellegzetesen magyar tájakra visz (fÅleg a monokróm panorámakép-sorozat), s ez még erÅteljesebben hÃv arra, hogy az azonosÃtható vidéket â ez adott esetben mindössze egy âismerÅsâ kátyú a földúton â egyfajta lelki, szellemi, belsÅ tájként szemléljük. Valóban szemléljük, s ne elemezzük vagy értelmezzük.
Az eleve erÅteljes kulturális konnotációjú tájkép műfajválasztása mellett mit tesz hozzá a fotókhoz az alkotó, hogy azok képekké alakuljanak át? Társművészetekkel mozdÃtja ki Åket eredeti konvenciójukból, hagyománykontextusukból: egyrészt a festészettel, másrészt â Szaladják korábbi munkásságából következÅen â a filmmel.
Comments are closed.