Wostry Ferenc: Itáliát látni és meghalni – Olasz zsaruk
A klasszikus olasz maffiafilmnek a ’70-es évek zűrzavaros, erőszakkal, terrorral teli ólomévei elején ellenlábasa támadt: a törvényeken keresztülgázoló kemény zsaruk mozija. (2017 március 23-án elhunyt Tomás Milián, az olasz westernek és krimik legendás kubai színésze, az ő emlékére közöljük újra az alábbi szöveget.)
Vannak, akik a Francia kapcsolatra esküsznek, mások a Bullittot emlegetik fel ilyenkor; számomra minden idők leggyönyörűbb járműves tombolása Umberto Lenzi 1976-os A vad Nápolyában található: egy crossmotor tombol végig a város sikátorain, terein és gyalogátkelőin, egy rendőrautóval a nyomában. A motor vázához erősített kamera szinte áldozatként szemléli végig a szó szerint hajmeresztő produkciót, Franco Micalizzi elképesztően cool zenéje által aláfestve a város nem egy lakosa esik majdnem áldozatául a filmesek nyilván engedély nélkül rögzített produkciójának. Az amerikai mozi egyik ősrégi fogása járatódik csúcsra a szemünk láttára, az üldözés fetisizálódik, már-már orgazmikus hatást váltva ki a nézőben. Ott akarsz lenni azon a motoron, vágtatva megállíthatatlanul, életre, halálra, törvényre ügyet sem vetve. Bellissima.
Comments are closed.